WARSZTATY DLA MŁODZIEŻY
I. PROFILAKTYKA ZAKAŻEŃ WIRUSEM HIV
Ogólne cele warsztatów:
• nabycie rzetelnej wiedzy w zakresie profilaktyki zakażeń wirusem HIV,
• kształtowanie pozytywnego stosunku do własnej cielesności i seksualności,
• kształtowanie asertywnych postaw,
• promowanie zdrowia seksualnego.
Program warsztatów:
1. Powitanie.
2. Co już wiem o HIV? - ćwiczenie sprawdzające.
3. Jak szybko rozprzestrzeniania się wirus HIV? - grupowe ćwiczenie.
4. Fakty i mity dotyczące wirusa HIV – praca w grupach.
5. Pogadanka na temat profilaktyki zakażenia wirusem HIV.
6. Krzyżówka połączona z testem – indywidualne ćwiczenie sprawdzające nabytą wiedzę.
7. Przedstawienie aplikacji i stron szerzących wiedzę o profilaktyce zakażeń HIV.
8. Skrzynka pytań.
9. Podsumowanie i zakończenie zajęć.
Metody:
warsztaty są prowadzone metodami aktywnymi, angażują uczestników do dyskusji, wyrażania
własnej opinii, zakres wiedzy dostosowany jest do okresu rozwojowego, osoba prowadząca
dostosowuje przekazywaną wiedzę do aktualnych potrzeb uczestników
Po warsztatach:
1. Uczestnik wie, czym różni się HIV od AIDS.
2. Uczestnik zna lokalizację najbliższego punktu konsultacyjno-diagnostycznego.
3. Uczestnik zna prawa osoby zakażonej wirusem HIV.
4. Uczestnik wie, w jaki sposób może dojść do zakażenia wirusem HIV.
5. Uczestnik wie, w jaki sposób można zapobiec zakażeniu wirusem HIV.
6. Uczestnik zna sytuacje wysokiego ryzyka związane z zakażeniem wirusem HIV.
7. Uczestnika zna strony www, aplikacje, które propagują wiedzę o profilaktyce zakażeń wirusem HIV.
8. Uczestnik wie, gdzie można wykonać testy na obecność wirusa HIV.
9. Uczestnik wie jak zareagować w sytuacji wysokiego ryzyka zakażeniem wirusem HIV.
10. Uczestnik potrafi używać prawidłowej terminologii płciowej.
11. Uczestnik potrafi asertywnie wyrażać swoje potrzeby.
12. Uczestnik potrafi wytłumaczyć definicję zdrowia seksualnego.
13. Uczestnik potrafi podać 5 mitów dotyczących wirusa HIV.
14. Uczestnik wie na czym polega terapia antyretrowirusowa.
II. TEMATYKA WARSZTATÓW DLA STARSZYCH DZIEWCZĄT I CHŁOPCÓW (zajęcia mogą odbyć się w grupach płciowych lub wspólnie)
- Dojrzewanie to zmiany (zmiany fizyczne, budowa i działanie żeńskiego i męskiego układu rozrodczego).
- Dojrzewanie psychiczne (działanie mózgu w okresie dojrzewanie, zachowania okresu pokwitania).
- Miesiączka – fakty i mity (menarche, cykl menstruacyjny, rodzaje środków higienicznych, higiena osobista, miesiączka w różnych kulturach).
- Budowanie relacji międzyludzkich (zakochanie i miłość, inteligencja emocjonalna, partnerstwo, umiejętność wyrażania uczuć, dojrzałość psychofizyczna, wzajemne oczekiwania dziewcząt i chłopców).
- Asertywność czyli sztuka wyrażania swoich myśli i potrzeb – ochrona „Ja” i nie uleganie presji (ochrona przed przemocą, stawianie granic, szanowanie cudzych granic).
- AIDS/HIV i choroby przenoszone drogą płciową (profilaktyka, podstawowa wiedza).
- Zdrowie seksualne (profilaktyka przeciwnowotworowa, pierwsza wizyta u ginekologa, niepłodność i bezpłodność - przyczyny)
- Zapłodnienie, ciąża i narodziny (podstawowa wiedza z zakresu ciąży i narodzin, przygotowanie do życia w rodzinie, symulacja opieki nad 3-miesięcznym dzieckiem).
- Antykoncepcja i naturalne metody planowania rodziny.
- Stereotypy kulturowe dotyczące chłopców i dziewcząt (role w społeczeństwie, sytuacja dziewcząt i kobiet na świecie, prawa kobiet).
- Seksualność człowieka (tożsamość płciowa, normy w zakresie zachowań seksualnych, orientacja seksualna).
- Rozwój psychoseksualny (etapy, zachowania seksualne).
- Uzależnienia od substancji psychoaktywnych.
- Uzależnienia behawioralne (pornografia, fonoholizm, zaburzenia odżywiania itp.).
- Inicjacja seksualna (przyczyny i skutki inicjacji seksualnej wśród młodych osób, zgoda, aspekty prawne).

